Brabrand Fysioterapi

Ring på +45 86 26 00 30

Facetledssyndrom

-> Introduktion

-> Hvad er et facetledssyndrom?

-> Årsagen til facetledssmerter

-> Symptomer på facetledssyndrom

-> Osteopatiske behandlingsmuligheder for Facetledssyndrom

-> Vigtigheden af aktivitet og hvile

-> Osteopatisk behandling og undersøgelse

DSC01917

Resumé

Facetledssyndrom er en almindelig årsag til smerter i den cervicale (nakke), thoracale (øvreryg) og lumbale (nedre ryg) del af rygsøjlen. Selv om facetledssyndromer meget almindeligt,er det også en af de mest vanskeligetilstande at diagnosticere. Det er som regel nemmere at udelukke end at bekræfte diagnosen.Med en grundig osteopatisk undersøgelse og en god anamnese (sygehistorik) kan man få enide af om smerterne stammer fra en af ryggens facetled, hvad årsagen er til det og hvilketeller hvilke ryghvirvler der er indblandet. At forstå hovedårsagen til dine smerter, vil hjælpemed at finde ud af om osteopati kan hjælpe dig og vil muliggøre enmere effektiv osteopatiskbehandling.

Resumé

DSC01917
DSC01943

Hvad er et facetledssyndrom?

Facetled er små led, placeret mellem alle ryggens ryghvirvler, på bagsiden af rygsøjlen (sebilledet). Disse led har modsatrettet flader, der støder op mod hinanden. Hver ledfladeerbelagt med brusk, der reducerer friktionen mellem knoglerne. Hvert facetled er omkranset afen synovialmembran og en ledkapsel og når leddet bevæges, skaber ledkapslen ogsynovialmembranen, synovial væske, som flyder ind i leddet og fungerer som smøremiddel.Dette reducerer friktionen endnu mere mellem de to knogler. Et velfungerende facetledstabiliserer rygsøjlen, samtidig med at den tillader en bred vifte af bevægelser, herunder atman kan bøje sig forover, bagover, til siden og rotere i ryggen.

Årsagen til facetledssmerter

Der er en række tilstande, der kan få disse led til at blive inflammeret og smertefulde,herunder artrose (slidgigt), degenereret disk, afklemning af synovialmembranen/ledkapsleneller pludselige/hårde “slag”.Facetled kan også skyldes ensidige gentagne bevægelser eller atman “hænger” for længe i den samme stilling.Af og til kan facetleddet “låse” sådan atledkapselog de omkringliggende muskler spænderhelt op og indskrænker bevægeligheden i leddet

Symptomer på facetledssyndrom:

Smerte er det mest almindelige symptom på et facetledssyndrom, uanset om det er i dencervicale (nakke), thoracale (øvre ryg) eller lumbale (nedre ryg) del af rygsøjlen.Smerteniveauet varierer meget fra person til person og fra tilfælde til tilfælde. Kroppen vilsom regel reagere på en facetleds problematik ved at krampe op i alle de omkringliggendemuskler for at beskytte leddet. Disse muskelkramper vil forværre smerterne i området.Facetledsmerterne vil ofte føles værst om morgenen eller efter inaktivitet. Foroverbøjning,bagoverbøjning eller sidebøjning vil ofte forværre smerterne.

Lænden

Facetledssmerter/facetledssyndrom i lænden (lumbal columna) stråler ofte ned i ballerne ogned på bagsiden af låret, men giver ikke udstrålende smerter ned under knæet

Øvre ryg

Facetledssmerter/facetledssyndrom i den øvre ryg (thoracal columna) stråler ofte om til sidenaf brystkassen eller helt om fortil på brystkassen. Det vil ofte gøre ondt ved nys, host ellerdybe indåndinger

Nakken

Facetledssmerter/facetledssyndrom i nakken kan stråle ned i skulderen eller ned i den øvreryg men giver ikke udstråling ned i armen

DSC01934

Symptomer på facetledssyndrom:

Lænden

Øvre ryg

Nakken

DSC01958

Osteopatiske behandlingsmuligheder for facetled smerter

Facetledssyndrom kan effektivt behandles med osteopati. De fleste tilfælde af en facetledsirritation vil ofte forsvinde i løbet af en kort periode med korrekt behandling og rådgivning. Konservativ osteopatisk behandling er ofte tilstrækkelig til heling af facetskader. I mange tilfælde vil facetledssmerterne også gå over af sig selv.

Med artrose (slidgigt) i ryggens facetled, bliver rygsøjlen både stiv og begrænset i sin bevægelighed. I en osteopatisk behandling vil ofte indgå bl.a. mobiliserende teknikker(langsomme og rytmiske bevægelser i leddet for at øge bevægeligheden) M.E.T (Muscelenergy teknik) og manipulation (En hurtig og kontrolleret bevægelse af leddet, som ofte fremkalder en kliklyd fra lede.

Aktiv balance: Osteopatisk vejledning i facetledssyndroms håndtering

Osteopatien hjælpe med at reducere smerte og genoprette mobilitet i leddet. Målet med osteopatisk konservativ behandling er at give smertelindring, genoprette den funktionelle mobilitet så hurtigt som muligt med det langsigtede mål om at give dig så fribevægelighed som muligt og forebygge gentagelse af en facetleds irritation.

Hvis du har problemer med et facetledssyndrom, er det vigtigt at forblive relativt aktivbalanceret med at give det tilpas med hvile.Vores facetled reagerer godt på den rette doseringaf aktivitet og hvile. Det er dog vigtigt for osteopaten at få en forståelse af den oprindeligeskadesomfang for at kunne vejlede dig i hvordan du skal agere. Til at starte med vil dusandsynligvis blive sat til at gå nogle rolige ture, ligge på ryggen og trække knæene tilbrystkassen samt at genoptage rolige dagligdags aktiviteter.

En osteopatisk behandling vil ofte begynde med en omhyggelig undersøgelse og evalueringfor at afgøre, om smerterne er relateret til et eller flere facetled. Hvis dette er tilfældet vilbevægeligheden i facetledet vurderes, en omfattende kropsundersøgelse vil blive lavet for atidentificere eventuelle bevægelsesproblemer i rygsøjlen samt forhold i de omkringliggendemuskler, sener, nerver, blodkar og organer, der kan påvirke problemet.

DSC01888

Aktiv balance: Osteopatisk vejledning i facetledssyndroms håndtering

Ofte søgte problemstillinger

Sönke Dieter Bohlmann

MSc. Pain Science; Exam. MPT Fysioterapeut; Smertevejleder

Kompetenceprofil

Sönke er svaret ved intense, komplekse og/eller langvarige smerteproblematikker der nedsætter din funktionalitet og/eller livskvalitet. Ved at tage sig ekstra tid til den første behandling og igennem en helhedsorienteret men evidensbaseret tilgang kan i komme i mål hurtigt og effektivt.

Sönke har en mastergrad i Smertevidenskab og Tværfaglig Smertebehandling fra Aalborg Universitet og har arbejdet som fysioterapeut på klinik siden 2015. Han holder foredrage og workshops vedr. smerter siden 2020 og pt tager han sin diplom i fysioterapi (MT).

Efteruddanelser & kurser

Igangværende:

• Diplomuddannelse i Muskuloskeletal Fysioterapi (MT)

Afsluttet:

• MSc. Smertevidenskab og Tværfaglig Smertebehandling
  • Exam. MPT Fysioterapeut
  • Differentialdiagnostik (MT)
    • Neurologi
    • Reumatologi
    • Spinalkirurgi
    • Medicinske Sygdomme
  • McKenzie (A & B)